Pages

Friday, November 19, 2010

minggu pertama O&G posting

Assalamualaikum...

Sudah hampir seminggu saya melalui posting O&G untuk semester 6 nie. Posting yang memenatkan dan paling mencabar. Tidak tahulah boleh cope atau tidak. Sentiasa rasa kerisauan dan lemah semangat. Susahnya motivasi diri nak datang. Mungkin sebab jadualnya sangat padat dan pensyarahnya yang sangat tegas. Hari pertama workshop pun sudah kene perform abdominal palpation. Nervous punya pasal sampai palpate macam saya belajar waktu posting internal medicine.  Nasib baik tidak kena marah dengan Doktor. Hari kedua pun masih blur dengan kaedah pembelajaran untuk posting nie. Hari rabu tiada kelas sebab cuti raya Aidiladha. Tapi tak balik beraya disebabkan oleh cuti kami hanya sehari sahaja. So, kami yang rumah jauh nie terpaksalah beraya kat hukm sahaja. First time beraya bersama2 sahabat diperantauan. Memang sedih sebab tidak dapat bersama2 family di pagi raya dan makan ketupat palas dengan rendang bersama2. Tapi kesedihan ini terubat dengan kehadiran sahabat2 seperjuangan dan kami juga dapat makan lemang dengan rendang yang disediakan oleh pihak hukm selepas sembahyang sunat aidiladha. Hari ketiga posting O&G.. Saya kena marah dengan Prof Hatta. Huhuhu.. Memang sedih dan menakutkan. Kesilapan sendiri, siapa suruh call waktu dia tengah teaching... Kan dah kena sound yang terbaik punya. Confident and motivation level terus drop until zero. Sedih.... Nasib baik dapat groupmate yang quite supporter and they are very understanding. Memang rasa nak menangis pun ada sebab tidak mampu arrange perjumpaan dengan supervisor sendiri. Rasa tidak layak menjadi ketua group kecil. Mungkin saya tiada skill sebagai pemimpin kot. Dan hari ini (jumaat), penghulu segala hari, so saya cuba mengimprovekan diri dengan datang awal ke ward, buat blood taking dan cuba clerk pesakit O&G. Saya tak nak blur lagi sepanjang posting nie. Thanks kat kak mah sebab banyak bagi tunjuk ajar kat saya macam mana nak clerk and palpate abdomen patient. Saya minta maaf banyak2 kat group member sebab still can't manage to arrange appointment to meet our beloved supervisor. InsyaAllah, I will arrange our meeting before our first consultant ward round. Esok malam saya sudah start oncall. Nak observe delivery. Thanks aini sebab sanggup tukar jadual oncall dengan saya sebab pagi esok pun saya terlibat untuk hari keusahawanan kolej. Semoga hari esok lebih baik dari hari ini. Semoga saya dan sahabat2 seperjuangan mampu untuk menempuhi cabaran dan keperitan posting ini dan juga posting2 yang lain. InsyaAllah.. Amin..
Jazakillah...

p/s: sorry lah bercampur-aduk bahasa. tak reti nak translatekan perkataan2 english tu semua dalam BM. hehehe...

0 comments:

Post a Comment