Pages

Wednesday, July 13, 2011

persedian...

Salam Alayk...


Pejam celik pejam celik kita sekarang nie sudah berada dipertengahan bulan Sya'ban. Tak berapa lama lagi Ramadhan pula menjelma.. Dah bersedia ke?? Huhu... 


Alhamdulillah semalam sempat menggagahkan diri nie untuk mendengar kuliah maghrib kat surau... Banyak input yang ustaz fadlan berikan mengenai persediaan-persediaan kita untuk menghadapi bulan Ramadhan yang penuh barakah yang akan menjelma lebih kurang 2 minggu dari sekarang... 


Antaranya : 
1) betulkan niat/pendirian kita-mesti ada rasa suka dengan ketibaan bulan sya'ban dan insyaAllah akan bertambah gembira kita untuk meraikan ketibaan bulan Ramadhan ^.^
2) tidak bermusuhan dengan sesiapa pun- jangan ada benci dalam hati (sila bermaafan w'pun bukan hari raya)
3) banyakkan berpuasa sebab nabi muhammad tidak pernah meninggalkan amalan berpuasa di bulan sya'ban
4) banyakkan amal ibadah terutama pada malam nisfu sya'ban
  - Allah mengampunkan semua dosa2 silam hambaNya kecuali orang syirik dan orang yang saling benci-membenci 
5) banyakkan membaca buku2 ilmiah berkaitan dengan amalan di bulan Ramadhan


InsyaAllah, semoga apa yang kami perolehi dapat sedikit sebanyak memperbaiki diri ini dalam menghadapi kehadiran bulan Ramadhan al-mubarak.. Wallahua'lam...


boleh baca link blog ustaz nie...[panggilan sya'ban]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Alhamdulillah hari ini saya sudah selesai menghadapi observe long case... huhu... tak tau nak react sebab saya dapat pesakit yang ada panic disorder dan dia sentiasa anxious semasa saya clerk dia.. dengan saya2 sekali rasa nak nervous... saya pun tak tau apa yang saya mengarut masa prof H suruh saya present... main bedal jer... yang penting saya dapat elicit beberapa sympton yang patient nie hadapi... huhu...feel a little bit relief walaupun hari isnin nie ada discussion pertaining management for this patient.. study2!! tiba2 terfikir, betul ke saya nak jadi doktor? huhu... perjalanan semakin sukar.. moga Allah permudahkan segala urusan dan kurniakan yang terbaik buat saya dan sahabat2 saya.. moga kami dapat menjadi doktor muslim yang professional suatu hari nanti... insyaAllah...

p/s: kene siapkan draft proposal untuk SSM n also reflective writing for session with carer.. sbb jumaat nie nak balik kampung kat kuala pilah.. ader walimah bapa saudara (adik mama yang bongsu)... kirenye majlis kawen yg last buat kat kampung... yeay balek kampung...hehe

0 comments:

Post a Comment