Pages

Saturday, November 26, 2011

ibrah...

Salam Alayk...


Pelbagai perasaan melanda diri sejak akhir-akhir ini... Terlalu banyak perkara yang menguji kesabaran berlaku dan terasa ianya bertimpa2 sehingga terasa mahu berputus asa... Jangan ingat apabila kita mahu melakukan kerja dakwah atau kerja2 baik yang lain, tidak ada syaitan di antaranya.. Sekarang nie saya terasa ukhwah antara kami akan semakin renggang sehingga terasa tiada jalan penyelesaiannya... 


Mungkin salah saya yang memulakan dahulu kerana tidak berhemah dalam menegur sikapnya yang saya rasa cukup tidak menghormati pendapat dan tindakan yang saya ambil... Yup saya telah menegur dengan suara yang tinggi sebab mungkin waktu tu saya merasakan sangat tercabar dengan perbuatannya setelah ditegur berkali-kali.. Cuba untuk menjernihkan kembali situasi ini tetapi seakan gagal pabila dia keep-on post kat blog dan fb mengenainya... Rasa seperti saya yang bersalah dalam hal ini sebab ramai yang memberi komen dan komen2 itu sepeti saya yang menulisnya sedangkan saya tidak sanggup nak membuka blog yang dikatakan hanya cerita rekaan semata-mata... 


Makin bertambah fitnah dan tuduhan di situ.. Teringat kata2 kak R semasa lepas program, bahawa setiap kejadian itu ada hikmahnya dan Allah nak uji kita sejauh mana kesabaran kita.. itulah sebaik2 teguran Allah untuk kita ambilkan pengajaran..

" Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman, " dan mereka tidak diuji?. Dan sungguh, Kami telah menguji org2 sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui org2 yang benar dan pasti mengetahui org2 yang dusta". (Al-Ankabut:2-3)

Siapa yang tidak sedih bila perkara baik yang kita mahu lakukan akan berkesudahan kurang baik di akhirnya... Sahabat saya sentiasa menasihati supaya saya sentiasa berlapang dada dan cuba memaafkan dan melupakan setiap perbuatannya sebab itu sajalah cara untuk menenangkan dan menenteramkan hati kita.. dan dia mengingatkan bahawa dicelah-celah kita sentiasa ada syaitan yang sentiasa mengunggu untuk mencucuk kita dengan cara memutuskan silaturrahim... Ya Allah, nauzubillah...



Alhamdulillah, sekarang nie hati ini semakin tenang.. sentiasa berdoa supaya Allah membuka hatinya untuk memaafkan orang lain disamping bermuhasabah tentang segala yang terjadi... Moga Allah sentiasa menetapkan hati-hati kami untuk terus bersemangat dalam melakukan kerja-kerja dakwah yang sememangnya menuntut banyak pengorbanan tidak kira dari segi masa, harta, emosi dan tenaga...

YA ALLAH,
Engkau mengetahui hati-hati ini
telah berkumpul kerana mengasihiMU,
bertemu untuk mematuhi perintahMU,
bersatu memikul beban dakwahMU,
hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk
mendaulat & menyokong syariatMU,
maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...
Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini
akan jalanNYA yang sebenar,
Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu
yang tidak kunjung malap,
Lapangkanlah hati-hati ini dengan
limpahan iman dan keyakinan
dan keindahan tawakkal kepadaMU,
Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan
ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,
Jika Engkau mentakdirkan mati,
maka matikanlah pemilik hati-hati ini
sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,
Engkaulah sebaik-baik sandaran
dan sebaik-baik penolong,
YA ALLAH,
Perkenankanlah permintaan ini...
~ameen~...

p/s: bersiap2 untuk menimba pengalaman di Mukhayyam 01 di Nur Laman Bestari Ulu Yam... bersemangat!!!
p/s 2: xder rezeki nak pergi kursus kawen tahun nie..huhu.. insyaAllah tahun hadapan...=)

0 comments:

Post a Comment